ill title Technické informace Škoda 1200, 1201

 

Na jaře 1952 se představuje Škoda 1200, čtyřdveřový automobil pro pět osob, nazývaný Sedan podle typu pětimístné, u Škody vůbec poprvé celokovové karoserie. Toto řešení dovoluje výrobu ve větších sériích, především kompletaci na svářecích poloautomatech. Karoserie má ladné oblé tvary, zapuštěné vnější kliky dveří, lomené čelní okno a otevírání dveří po směru jízdy. Výrazně větší zavazadlový prostor zvyšuje užitné vlastnosti vozu, který vychází z předchozího typu a využívá 80 % jeho mechanických částí a dílů.

Motor o zvětšeném objemu je upraven ze čtyřválce Škoda 1102. Typ 1200 se vyrábí i s užitkovými karoseriemi jako dodávka, kombi a sanitní vůz. V roce 1955 je modernizován pod označením Škoda 1201. Zvýšil se stupeň komprese z 6,6 na 7 a tedy i výkon, dvojka má synchronizaci.

1201 se vyrábí zejména v užitkových modifikacích kombi (STW), dodávka, sanitní vůz a nově i pick-up, přičemž výroba se postupně přenesla do závodu ve Vrchlabí.

První polovina 50. let je pro automobilku drsná. Musí totiž vyvíjet i malá vojenská vozidla, která vznikla v několika prototypech, a do Mladé Boleslavi se přenesla i výroba malých vozů Tatra. Ani zákazníci (tehdy spotřebitelé) nemají na automobil pomyšlení, přídělovém systému musí především hájit holý život.

V roce 1952 si v zemi s 12 miliony občanů (tehdy "pracujících") kupuje vůz do osobního vlastnictví pouze 53 !!! soukromých osob.

Detailněji.....

Ve srovnání s předcházejícím typem Škoda 1101/1102 Tudor měla Škoda 1200 stejnou klasickou koncepci podvozku s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Zachována zůstala centrální páteřová trubka, kterou procházel kardanový hřídel, dělená lichoběžníková přední náprava a dělená kyvadlová zadní náprava, stejně jako odpružení příčnými listovými pery. Novinkou byla ale celokovová karoserie (tudor měl ještě dřevěnou kostru), centrální mazání podvozku a silnější motor.

 Karoserie dvanáctistovky byla pětimístná s mimořádně oblými tvary pontonového typu, tedy již bez oddělených blatníků. Sedan s rozvorem 2685 mm (o 100 mm delší než současná Octavia) a vnějšími rozměry 4500x1680x1520 mm se vyznačoval prostorným interiérem a praktickým zavazadlovým prostorem (jeho víko sahalo až k zadnímu nárazníku).

  Na přídi vozu se mezi světlomety s širokými rámečky blýskala jednoduchá maska chladiče se dvěma chromovanými lištami. Nárazníky byly rozděleny svislými sloupky a střed kapoty byl ozdoben kapkou barvy slonové kosti (byla původně skleněná a svítila při parkovacích světlech, později byla nahrazena plastovou bez osvětlení).

 Dveře se otevíraly směrem dopředu a jejich závěsy již byly skryty v karoserii. Přední okno mělo ještě rovná skla oddělená středovou příčkou. Menší zadní okno již bylo zaoblené.

 Čtyřválcový řadový motor s rozvodem OHV, objemem válců 1221 cm3 (vrtání 72 mm a zdvih 75 mm) a horizontálním karburátorem Solex nebo Jikov měl maximální výkon 26 kW (36 k) při 4100 min-1 Při pohotovostní hmotnosti vozu 1050 kg to nebylo mnoho a tak maximální rychlost 105 km/h se dala dosáhnout jen s krajním vypětím. Spotřeba paliva se pohybovala kolem 9 l/100 km. Čtyřstupňová převodovka měla synchronizaci jen u třetího a čtvrtého stupně. Řízení bylo šroubové s maticí, bubnové brzdy měl sedan kapalinové, jednookruhové. Kola s plechovými disky byla obuta do pneumatik s rozměry 5,50 x 16 palců.

 Vylepšený model

 V roce 1955 nahradil Škodu 1200 vylepšený model, který dostal typové označení 1201 (interně typ 980). Na karoserii došlo jen k několika drobným změnám. Boční výklopné šipky byly nahrazeny směrovými blikači po stranách světlometů, kliky dveří vystupovaly nad povrch karoserie (předtím byly zapuštěné), spodní okraj dveří končil u prahů (u typu 1200 sahaly dveře až k dolnímu okraji karoserie). Odlišné byly i rámečky světlometů s menší tloušťkou. K uvedeným změnám docházelo postupně, takže existovala provedení, která měla jen některé z těchto změn. Navíc byla většina prvních sedanů dodatečně doplněna směrovými blikači. Módní dvoubarevné provedení sedanu mimořádně slušelo. Dvoubarevně býval řešen i interiér s jednoduchou, ale vcelku vkusnou přístrojovou deskou se třemi kruhovými přístroji před volantem.

 Nové typové označení 1201 dostaly až vozy vybavené staronovým motorem se spádovým karburátorem Jikov 32 SOP. Při stejném objemu, ale vyšší kompresi (1:7, dříve 1:6,6) měl nyní motor největší výkon 33 kW (45 k) při 4200 otáčkách za minutu. Maximální rychlost vozu tak stoupla údajně na 115 km/h, spotřeba paliva zůstala stejná. Čtyřstupňová převodovka s řadicí pákou pod volantem měla již synchronizované všechny stupně kromě prvního.

Karosářské verze

 Škoda 1200/1201 se kromě sedanu vyráběla i v několika užitkových verzích. Bylo to především provedení kombi (STW) se třemi bočními okny, dodávka (měla stejnou karoserii jako kombi, ale jen s třemi dveřmi a bočními okny pouze ve dveřích). Sanitní provedení bylo o 120 mm delší a 60 mm nižší. Totéž platí i pro pohřební verzi. S příchodem typu 1201 se začal vyrábět praktický pick-up s malým nákladovým prostorem za zkrácenou kabinou. Byl postaven i dvoudveřový kabriolet, ten ale zůstal jen v prototypu. Na export se vyrobilo několik kusů sedanu 1201 v luxusním dvoubarevném provedení de Luxe s okrasnými lištami na bocích a chromovanými nástavci koncových svítilen.

 Zajímavým karosářským počinem byl prototyp výrazně upraveného sedanu, nazvaný Škoda 1201 Rapid. Vůz byl vystaven na brněnském veletrhu (tehdy ještě Výstava československého strojírenství, předchůdce Mezinárodního strojírenského veletrhu). Měl se vyrábět jako nástupce sedanu a počítalo se s ním hlavně pro export na západní trhy k získání tolik potřebných deviz. Vzhledem k tomu, že do výroby se dostala modernější Škoda 440 Spartak, zůstalo jen u prototypu. Rapid měl proti sedanu hodně změněnou příď s výraznou chromovanou maskou chladiče a stříškovými rámečky světlometů (ty byly tehdy v módě nejen u amerických vozů). Zadní blatníky byly prodloužené a zakončené kruhovými koncovými světly. Zaoblené čelní sklo bylo pravděpodobně stejně jako u spartaku.

 Vzhledem k malému poměru výkonu k hmotnosti bylo sportovní využití sedanu jen omezené. V roce 1954 se s nimi továrna zúčastnila Alpské soutěže, ale bez úspěchu, ne-li s ostudou. Jako jediní totiž museli zdolávat nejvyšší vrchol v jedné rychlostní zkoušce na zpátečku!

 Sedany 1200/1201 se vyráběly deset let (do roku 1962), kromě Mladé Boleslavi i v Kvasinách a Vrchlabí. Počet vyrobených vozů se vyšplhal až k hranici 67 tisíc kusů (z toho zhruba polovina typu 1200). Získal si pověst nenáročného, spolehlivého a přitom pohodlného automobilu. Přibližně 20 vozů (typ 975) dostalo větší motory s objemem 1,5 litru. Jejich karoserie se nijak nelišily od ostatních sedanů s motorem 1,22 litru.

 Vzdáleným příbuzným sedanu 1200/1201 se stal i užitkový automobil Škoda 1203, který se vyráběl v různých verzích od roku 1968 ve Vrchlabí. Motor ze sedanu časem zesílil o 3 kW (zvýšením objemu na 1433 cm3). Později se výroba přesunula na Slovensko do Trnavy. Název vozu se postupně měnil na Škoda TAZ a TAZ 1500. To už je ale úplně jiná historie.

                                                                                                                                                    Výcuc jsem provedl z webu Škoda Auto a.s.

 

Výroba: Škoda 1200 (1952 - 1956)

Škoda 1201 (1955 - 1961)

Motor: čtyřdobý čtyřválec 1221 ccm (Ř 72 x 75 mm)

Výkon: 26,5 kW (36 k) při 4600 ot/min

33,1 kW (45 k)při 4200 ot/min

Největší rychlost: 105 km/h (95 km/h užitkové verze)

Spotřeba: 9,5 - 10 l/100 km

Celkem vyrobeno: 127 282 vozů

 

ill title Jak poznáte, že se jedná o Škodu 1200 či 1201?