ill title Technické informace Škoda 1101, 1102

 

V dubnu 1933 představuje mladoboleslavská automobilka svůj nový vůz 420 - standard, jehož konstrukční řešení čeká kariéra dlouhá 40 let. Dosud měly mladoboleslavské automobily klasický žebřinový rám, který nesl robustní těžké karoserie, aby lépe odolávaly kroucení. Zásadní novinkou je proto centrální rám, svařený ze dvou podélných U profilů a vpředu rozvidlený pro uložení motoru a převodovky. Na zadním konci rámu je přišroubována rozvodovka, spojovací hřídel procházel páteřovým nosníkem. Centrální rám výrazně snížil nároky na odolnost karoserie vůči namáhání, což při stavbě vozu znamená velkou úsporu hmotnosti. Významnou novinkou jsou výkyvné zadní polonápravy, poprvé požité na voze Škoda. Přední náprava zůstala tuhá. Všechny předválečné Populary, Rapidy, Favority, a Superb byly řešeny obdobně, měly však už centrální rouru.

Po druhé světové válce nejprve smontovali nejmenší Populary 995 z dílů ve skladu. Na sklonku roku 1945 je připravena do výroby inovovaná Škoda Popular 1101, která přichází na trh v květnu 1946 se čtyřmístnou dvoudveřovou karoserií Tudor.

Bez pneumatik stála 67 700 Kč a prodávala se na pořadník, určený ministerstvem dopravy. Od července 1946 se vyrábějí i modely s uzavřenou dodávkovou karoserií pro užitečnou hmotnost 300 kg (za 68 250 Kčs bez pneumatik a rovněž na pořadí), v plánu byl i čtyřsedadlový kabriolet za 68 000 Kčs.

Novinka má moderní líbivou karoserii, na osvědčeném šasi se konstrukčně nic zásadního nemění. Motoristé dali automobilu jméno sami podle provedení dvoudveřové karoserie - Tudor (anglicky two door). To později zůstal i čtyřdveřovým modelům. Cena vozu bez pneumatik se v té době uvádí proto, že nové prakticky neexistovaly, takže kdo chtěl jezdit, musel si pneumatiky umět opatřit.

V roce 1948 se začíná vyrábět škoda 1102, která se od předchozího typu liší hlavně čtyřmi dveřmi a řadicí pákou pod volantem místo na podlaze.

Výroba: Škoda 1101 (1946 - 1949)
Škoda 1102 (1948 - 1952)
Motor: čtyřdobý čtyřválec 1089 ccm (Ř 68 x 75 mm)
Výkon: 23,5 kW (32 k) při 4600 ot/min
Největší rychlost: 100 km/h
Spotřeba: 8 l/100 km
Celkem vyrobeno: 66 904 vozů 1101 a 1102

 

ill title Jak poznáte, že se jedná o Škodu 1101 či 1102?